Wójt Andrzej Wieczyński z absolutorium
Rada Gminy Obrowo w dniu 9 czerwca roku udzieliła absolutorium wójtowi gminy Andrzejowi Wieczyńskiemu za rok 2019 , przyjmując sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z wykonania budżetu za ubiegły rok.
Sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego zarząd ma obowiązek przekazać organowi stanowiącemu do 31 maja roku następującego po roku budżetowym. Następnie sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu, opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz informację o stanie mienia gminy rozpatruje Komisja Rewizyjna, która na posiedzeniu w dniu 28 maja br. zapoznała się z ww. dokumentami i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Obrowo za 2019. Tym samym Komisja zdecydowała się skierować do Rady Gminy w Obrowie wniosek o udzielenie absolutorium wójtowi Andrzejowi Wieczyńskiemu za 2019 rok. Wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Obrowo w dniu 29 maja 2020 roku, na mocy uchwały nr 8/Kr/2020 składu orzekającego nr 6 Regionalnej Izby Rachunkowej w Bydgoszczy, otrzymał pozytywną opinię RIO.
Za udzieleniem absolutorium głosowało dziewięciu radnych, sześciu wstrzymało się od głosu. Nikt nie był przeciw.
- Dziękuję Państwu za dobrą opinię na temat naszej pracy. Absolutorium to jednak według mnie forma podziękowania dla wszystkich, którzy zarządzają gminą – dla rady gminy, dla przewodniczącego. Dziękuję sołtysom za współpracę, za porady, a mieszkańcom za dobre słowa oraz za słowa krytyki. Nie musimy się we wszystkim zgadzać, ale cieszę się, że rozmawiamy. Nie wątpię, że nam wszystkim zależy na dalszym rozwoju naszej gminy – mówił podczas sesji wójt Andrzej Wieczyński.
W swojej opinii Komisja Rewizyjna stwierdziła między innymi, że:
- Uchwalony przez Radę Gminy Obrowo budżet, po uwzględnieniu zmian w ciągu roku przewidywał realizację dochodów w kwocie 91.947.451,12 zł. Dochody wykonano w kwocie 91.388.538,55 zł, co stanowi 99,39%.
- Uchwalony przez Radę Gminy plan wydatków budżetowych po zmianach budżetowych w ciągu roku przewidywał kwotę 94.572.998,12 zł. Wydatki zrealizowano w kwocie 93.617.385,33 zł, co stanowiło 98,99 %.
- Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie gminy Obrowo kwotę 9.561.485,00 zł wydatkowano kwotę 9.367.328,20 zł, co stanowiło 97,97 % planowanych wydatków na inwestycje.
- Na wydatki bieżące budżetu zaplanowano kwotę 85.011.513,12 zł, zrealizowano wydatki w kwocie 84.250.057,13 zł, co stanowi 99,10 % ogółu planu.
- Planowany deficyt budżetu gminy Obrowo na koniec 2019 roku wynosił 2.625.547,00 zł i zmalał do kwoty 2.228.846,78 zł.
Dodatkowo, Komisja jednogłośnie uznała, że Wójt Gminy Obrowo realizując zadania budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
Komisja wyraziła jednocześnie uznanie dla wójta gminy za szeroki zakres działalności inwestycyjnej. W dużej mierze inwestycje dotyczą budowy wodociągów, kanalizacji sanitarnej, dróg gminnych oraz kultury fizycznej. W 2019r. do sieci wodociągowej przyłączono 187 gospodarstw, zaś do sieci kanalizacyjnej 90 budynków.
Gmina posiada dwie stacje uzdatniania wody oraz oczyszczalnię ścieków. Znaczne środki przeznaczane są również na budowę oraz remonty dróg gminnych i ich oświetlenia, które wpływają na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców gminy. W roku 2019 realizowano zadania bieżące i inwestycyjne przy współudziale środków unijnych. W ramach tych zadań przystąpiono do realizacji zadań polegających na termomodernizacji budynku szkoły w Obrowie, termomodernizacji budynku użyteczności publicznej w Zębowie, adaptacji budynku po byłej szkole w Sąsiecznie oraz budowie parkingu oraz obszaru rekreacji w Obrowie. W ramach środków unijnych zrealizowano m. in. przebudowę drogi w Zębowie, rewaloryzację parku przy budynku Urzędu Gminy, budowę boiska w miejscowości Silno oraz wyposażenie świetlicy w Zębowie. W roku 2019 zakończono nadbudowę budynku Zespołu Szkół w Osieku nad Wisłą. Dzięki tej inwestycji pozyskano m.in. dodatkowe sale dydaktyczne, co w znaczny sposób wpłynęło na poprawę warunków nauczania. W roku 2019 pozyskano również dodatkowe środki na zakup pomocy naukowych w SP Łążyn.
Komisja Rewizyjna podkreśliła również, iż wójt, kierując gminą, promował i eksponował gminę nie tylko na naszym terenie, ale również na terenie całego kraju jak również poza jego granicami. Swoją działalnością przyciągał na teren gminy przedsiębiorców, inwestorów stwarzając przyjazne warunki dla budownictwa i dalszego rozwoju gminy.
Skład Komisji Rewizyjnej naszej gminy jest następujący: Kazimierz Musiałowski – przewodniczący, Sylwia Lisińska – zastępca przewodniczącego, Zbigniew Bogusz i Tymon Kokot – członkowie komisji.